Des idées pour mettre un programme de parrainage en place

Mentorship

Vous désirez mettre un programme de parrainage en place pour assurer la transmission des connaissances dans votre entreprise. Voici des points importants à considérer. Il faut d’abord déterminer le but que l’organisation désire atteindre avec ce programme. S’assurer ensuite que la rétroaction est régulière et tenir un agenda à jour, c’est-à-dire répondre aux questions suivantes : combien de temps le programme sera-t-il en place? Y a-t-il une limite dans le temps? S’assurer également que le programme définit clairement les connaissances qui seront partagées. Il est de plus important de déterminer les ressources qui seront nécessaires tant pour les parrains que pour les parrainés. Voici différents types de parrainage. 

Key considerations:

• Determine the actual purpose, output and/or outcome the organization is trying to achieve with the program:

o ensure the feedback is regular, holds to a clear schedule for a constant channel of feedback(i.e., how long does the mentorship program last?Is there a time limit: four months, eight months,two years, etc.? How many checkpoints are therebetween the mentor and mentee?).

o ensure the program clearly outlines what will be shared: learnings and key lessons from senior leadership to manager/directors (succession planning); how is this aligned with succession planning needs?

• Determine the resource requirements (e.g. financial,if any) and, most importantly, the time commitments from both mentors and mentees.

Here are three different types of mentorship models:

A. Reverse mentorship – millennial mentors executive and executive mentors millennial

• Millennial can teach executive the possible ways of using social media to increase brand awareness or sales; used as a brainstorm and promotes open channels of dialogue

• Executive can mentor millennial and help them understand a different sides of the business, strategic thinking. and/or critical thinking. Optimal for succession planning, retention and professional development

B. Group mentoring

• Leadership circles: these can be held in-person or by using a digital social platform for the entire company and/or specific divisional groups.The leadership circles allow groups to teach one another about different topics and subjects

• Enables peer-to-peer learning on a social collaboration platform

C. Anonymous mentoring

• Uses psychological testing and background review to match mentees with trained mentors outside the organization (industry wide). Providesan opportunity for honest, timely and useful coaching


 

From the EFC/yconic industry report: The Talent Gap: Understanding the Millennial Mindset. For more information please contact Swati Patel at spatel@electrofed.com or 647-260-3090.

 

Related Articles


Monde en mouvement

  • Surveillance des chantiers au Québec : un comité d’experts réuni pour élaborer un guide de bonnes pratiques

    Surveillance des chantiers au Québec : un comité d’experts réuni pour élaborer un guide de bonnes pratiques

    13-mai-2025 Aujourd’hui se tenait la première rencontre d’un comité qui regroupe 24 acteurs clés de l’industrie de la construction en vue de produire le Guide des bonnes pratiques en surveillance des travaux de construction de bâtiments au Québec. La Régie du bâtiment du Québec (RBQ) a confié au Bureau de normalisation du Québec (BNQ) la création… Read More…

  • Énergie solaire : le Québec accélère sa transition énergétique 

    Énergie solaire : le Québec accélère sa transition énergétique 

    12-mai-2025 L’Association canadienne de l’énergie renouvelable (CanREA) salue la volonté d’Hydro-Québec de procéder à l’acquisition de 3000 MW d’énergie solaire au Québec d’ici 2035, dont le lancement d’un appel d’offres de 300 MW annoncé aujourd’hui par le président-directeur général d’Hydro-Québec, Michael Sabia. Une première en sol québécois. « Cette annonce est un pas de géant pour l’industrie solaire… Read More…


Formation et événements